יצחק גנוז

יצחק גנוז (נולד ב-1927) הוא חוקר פולקלור, סופר ומשורר. עורך כתב העת ידע-עם, במה לפולקלור יהודי.

שירתם של הרצל ובלפור חקק

הרצל חקק: הזמן הגנוז. בלפור חקק: זריחה בין הזמנים. ירושלים תשס"ג 2003

 

השער הראשון "אורות הזמן" בספרו של הרצל חקק "הזמן הגנוז" פותח במטבע לשון מתוך ספר תהלים "ברכי נפשי" (תהלים ק"ד). במקור: "עוטה אור כשַׂלמה, נוטה שמים כיריעה". בשירו הקצר של הרצל: "ברכי נפשי אור ועוד אור עוטים גוף, טל, עולם על בלימה".

מזמור זה בתהלים, המספר בשבחו של הבורא, הדרו ויופיו של טבע העולם נאמר בראש חודש וכן בתפילת מנחה לשבת, מ"שבת בראשית" עד "שבת הגדול". חגיגיות וציוריות רבה נסוכה בתוכנו.

שירתם של האחים הרצל ובלפור חקק משובצת בארמזים (רמיזות) בטקסט מן התורה, כביהלומים, מעלים את מיתרי הקול ואת ברק הצבע המרכיבים ההכרחיים במרקם של שיר מעולה. הם כמכוננים אווירה, הלך רוח ומערכת סמלים. הוא וגם אחיו בלפור מטיבים להשתמש בהם:

"ברכי נפשי" מתהלים והמשכו בשיר שלפנינו "אור ועוד אור" "עוטים אור כשַׂלמה" והמשכו בשיר "כבגדה, כגופה הלבן".

אנו עדים לנוודות נצח של מטבעות לשון המתחַיות בתנועתן. להן גוון יהודי שובה לב.

"גם כי אלך בגיא בית ספר לא אירא". (הרצל, ואין לי פותר, עמ' 38) – משפט המעלה בזיכרוננו את הנאמר בתהלים: "גם כי אלך בגיא צלמוות לא אירא רע, כי אתה עמדי" (תהלים כג, ד).

"ויהי בנסוע אהרן". (בלפור, לפני ארון הספרים, עמ' 117).

אם נחבר את שני הספרים שבנדון לספר אחד ניווכח לריבוי המשמעות שהמשוררים יוצקים במטבעות לשון קדומות אלה של "ברכי נפשי": "אור ועוד אור. עוטים גוף, טל, עולם על בלימה" (הרצל, הזמן הגנוז, עמ' 8). "בגדיהם לבנים שַׂלְמָה, עוטים טליתם והיא פרומה" (בלפור, זריחה בין הזמנים, עמ' 35). והרי לפנינו שני שירים שכּל אחד מהם סובב על צירו; על נשמת אפו ועולמו המיוחד רק לו. אך אותו יהלום לשוני מסותת ובוהֵק תואם ומותאם לשני הצירים גם יחד.

במחזור השירים "לפני ארון הספרים" מתייחס הרצל לשורה של משוררים, שהם והנפשות הפועלות והנושמות ביצירותיהם גיבּשו והעשירו את מהותו כמשורר וכאדם, וכמו מתוך אספקלריה מאירה משקפים תווי אופי המייחדים את שירתם של יוצרים אלה:

יהודה הלוי על ספינתו נפשי נִשֵׂאת. כממשיכה עם נשמתו על הגלים (עמ' 9).

אורי ניסן גנסין – הם חיים באיזה מקום בסבלם בעולם שאינו זורם עם הזמן העכור (עמ' 19).

חיים נחמן ביאליק הולך ופותח חלונות, מעיר כל המראות נפשי יוצאת אל קיומו העזוב (עמ' 20).

יוסף חיים ברנר מבקש פתרון במבוך, בלי אות משמים (עמ' 26).

רחל המשוררת רק עץ נטעה, רק שביל, רק שיר על אם המים (עמ' 30).

שירי התמורה והמעבר מהגלות לאוהל ולשוב "כאבק נשחק". שילוב של דורות ומפגש של שבטים. נדחי ישראל לחוד וביחד המחפשים להם בית משלהם. "יצחק קומר מחבק את סבי יצחק קולם אחד בכל לבבי. בכל מאודי" (הרצל, עמ' 24). עולמות ומראות מתנגנים באִזכּוּר שמות יצירותיו של עגנון, "נוטה ללון", "תמול שלשום", "על כפות המנעול", "כי שמואל יוסף, העברית שלך ושל אבותי היא הבית שלי" (הרצל, עמ' 5).

הזמן של מפגש הזמנים הוא שובן של עדות ישראל למולדתן העתיקה. אחד מהצירים הבולטים בשירתם של האחים והמייחד שירתם זו בימינו.

במחזור "שירי משפחה" אנו מתוודעים להוריהם. רוחם של האבות שבאורם חיים אנחנו. והוא "דבש ניגר. מזור נסתר". הם הבנים קשורים לאבותיהם. דמותם נשקפת ועוברת כחוט השָׁני מנופי העבר אל מציאות ההוֹוה.

רצף של הדורות חי וקיים, עומד איתן נוכח סערות הזמן וחילופי העתים:

ביום השנה העשירי

למות אבי

אני מתפלל בטליתו.

והוא המשורר מעיד על עצמו:

ואבק רגליו הופך בשירי לזהב.

     (בלפור, חולצות זיכרון, עמ' 39).

 

בשיר "פתגם נשבר, ירח פגום" (הרצל, עמ' 32) מצטט המשורר פתגמים שאמו הייתה אומרת והם חומר למחקר לחוקר פולקלור יהודי.

"הצלחת הגדולה תצליח להכיל את הצלחת הקטנה". דימוי הירח עם הצלחת הוא נושא מעוגן גם בפתגם היידי, "לא כל לבן הוא חלב ולא כל שחור הוא פחם". ראה מקבילותיהם בפתגמי העמים.

שירתם של האחים הרצל ובלפור, שלהם רקע אמוני רחב יריעה מתחומי מקורות ישראל, תולדות האומה וגנזי הלשון העברית היא עולה כפורחת. הדי מראות וקולות המקרא מתנגנים בה. כל שיר ושיר דורש עיון ודיון נפרד.

0פורסם ב"ידע עם" כרך ל-לא, תשס"ו – 2005)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי האתר ולקבל עדכונים על פרסומים חדשים במייל.

יצירת קשר

YGanuz@gmail.com
%d בלוגרים אהבו את זה: